Van Laura Baar, Trouw Nederland:
Wolken kijken bij Meteo Consult, Braziliaans trommelen of toch gewoon een ordinaire barbecue? Het nut van een dagje uit met collega's.
De percussieworkshop is een van de vele bedrijfsuitjes die tegenwoordig op het internet te vinden zijn. Gingen we in de jaren zeventig nog gewoon voor een dagje dierentuin of een avondje bier met bitterballen, tegenwoordig vind je op een internetsite als Wegmetdebaas.nl een overdaad aan bedrijfsuitjes. Wordt het een ochtend energie opwekken met zelf in elkaar gezette molens of gaan we liever een middagje ’wolken herkennen’ bij Meteo Consult? Of is koeien melken en leeuwen temmen toch een beter idee?
Lisette van den Berg, van Wegmetdebaas, ziet de laatste tijd twee belangrijke ontwikkelingen in de boekingen van bedrijfsuitjes: ze mogen niet te duur zijn en ze moeten functioneel zijn. „Dat heeft allemaal te maken met de crisis”, zegt Van den Berg. „Een aantal jaar geleden kon het allemaal niet op. Het was heel gewoon om uitgebreide themafeesten en artiesten te boeken, nu zie je dat een dag een middag is geworden en dat het afsluitende luxe viergangendiner heeft plaats gemaakt voor een barbecue.”„Bovendien moet door de crisis een teamuitje tegenwoordig bij de directie verantwoord worden en daarom wordt er weer veel aan teambuilding gedaan”, vertelt Van den Berg. „Zo’n uitje waarbij je samen met collega’s muziek maakt op olievaten is daar een goed voorbeeld van. Dat is momenteel erg populair.”
Maar ook kookworkshops en beach games, waarbij je met behulp van de GPS een route door de duinen volgt en opdrachten uitvoert, doen het tegenwoordig goed volgens Van den Berg. Het liefst met een coach erbij die het groepsproces in de gaten houdt.
Bovendien ziet ze de laatste jaren steeds meer bedrijfsuitjes die gebaseerd zijn op tv-programma’s: „Eigenlijk heel erg, maar alles wat op tv populair is, dat willen mensen zelf ook.” Als voorbeeld noemt ze het ‘Ik houd van Holland spel’, waarbij je tijdens een stadswandeling vragen beantwoord over Nederlandse films, muziek en sport. Maar ook de ‘Wie is de Mol city game’ is populair. Hierbij maak je in teams met de GPS een tocht over land en water, terwijl je samen opdrachten uitvoert. Wie is de mol onder je eigen collega's?Lees het hele artikel op: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1108308/2010/06/19/Aan-het-einde-van-de-dag-gaat-iedereen-los.dhtmlLaura Baar − 19/06/10, Trouw Nederland:
Relevante uitjes: